Dit artikel hoort bij: eIDAS 01

'Weg met de papierwinkel'

CEF Call CIBG

Binnen Europa geldt vrij verkeer van goederen, diensten, personen en geld.  ‘Logisch dus dat we ook geen digitale grenzen meer willen’, vindt Harry Goossens van het agentschap CIBG. Zijn organisatie sloot daarom graag aan bij een pilot met eIDAS: digitaal inloggen over de landsgrenzen heen.

Het CIBG houdt namens de overheid verschillende registers bij, waaronder het Diergeneeskunderegister en het BIG-register (Beroepen Individuele Gezondheidszorg). Iedereen die in ons land in de geneeskunde of diergeneeskunde wil werken, of je nu uit Nederland komt of uit het buitenland, moet zich op laten nemen in die registers. ‘Wij toetsen of zij beschikken over de juiste diploma’s en of ze vakbekwaam zijn. Dan weet je als patiënt zeker dat je in goede handen bent’, legt Goossens uit.

Marieke Jansen of Karl Heinz Müller

Het maakt voor opname in het Diergeneeskunderegister niet uit of je dierenarts Marieke Jansen uit Bilthoven bent of dierenarts Karl Heinz Müller uit Berlijn. ‘Iedereen in Europa is vrij om in een ander Europees land te gaan werken. Dus die Duitse dierenarts registreren wij, als hij aan de eisen voldoet, net zo graag als de Nederlandse. Maar de werkprocessen zijn anders. Nederlanders  kunnen nu al met hun DigiD digitaal een aanvraag tot registratie indienen en hun gegevens beheren. Inwoners van andere Europese landen moeten we helaas vragen om een flinke papierwinkel op te sturen. Dat is op zijn zachtst gezegd niet efficiënt en niet meer van deze tijd. Wij zijn op veel fronten druk bezig met het verbeteren van onze dienstverlening en brengen hier dus graag verandering in.’

Ben jij wie je zegt dat je bent?

De lidstaten van de Europese Unie spraken in de eIDAS-verordening af dat je vanaf september bij elke overheidsinstantie in elk Europees land onder dezelfde voorwaarden toegang moet kunnen krijgen tot dezelfde digitale dienstverlening als de burgers en bedrijven van dat land. Dus zoals Marieke Jansen met haar DigiD inlogt bij het CIBG moet Karl Heinz Müller dat met zijn Neuer Personalausweis ook kunnen. Goossens: ‘Dat heeft wel wat voeten in aarde. Als jij bij ons inlogt met je Nederlandse DigiD weten we dat jij bent wie je zegt dat je bent. Maar we kunnen de digitale grenzen alleen openen als we de inlogmiddelen uit het buitenland ook kunnen vertrouwen. We moeten zeker weten dat bijvoorbeeld een Frans digitaal middel net zo betrouwbaar is als ons Nederlandse. Dankzij de eIDAS-verordening kunnen we daar straks van uitgaan.’ Vanaf eind september moeten Nederlandse overheden in ieder geval Duitse inlogmiddelen accepteren. Ook de Italiaanse, Luxemburgse, Spaanse, Kroatische, Estse inlogmiddelen kunnen vanaf dat moment geaccepteerd worden.

Oude auto met moderne airconditioning

Het CIBG draaide mee in de proef met eIDAS. ‘We hebben ons aangesloten bij de pilot met het Diergeneeskunderegister. Dat is veel kleiner dan het BIG-register, maar de processen zijn wel voor een groot deel hetzelfde. Een prima plek dus om te beginnen. Het enige nadeel was dat het systeem van het Diergeneeskunderegister al behoorlijk oud is. Dus we liepen wel tegen wat technische problemen aan. Maar dat wisten we van tevoren. In een oude auto een moderne airconditioning plaatsen is ook niet eenvoudig.’

Berichtenpolonaise

Goossens is tot nu toe tevreden over de proef. ‘Al is het technisch niet eenvoudig. Want als jij je met je Duitse inlogmiddel identificeert op onze site, komt er daarna een hele berichtenpolonaise op gang. Er gaat vanuit ons systeem via diverse tussenstations een berichtje naar Duitsland: ‘De houder van dit identificatiemiddel zegt dat hij Karl Heinz Müller is, klopt dat?’ In Duitsland wordt dat gecontroleerd en dan komt er razendsnel een berichtje terug via de zelfde route. Het inrichten van die berichtenpolonaise is ingewikkeld. Dat hoefden we gelukkig niet zelf te doen. De verbindingen zijn ingericht door zogeheten makelaars, in ons geval KPN.’

Kleine maar belangrijke stap

Het CIBG is inmiddels helemaal klaar voor Europese digitale dienstverlening. Te beginnen bij het diergeneeskunderegister, kort daarna gevolgd door het BIG register en de andere diensten van het CIBG. ‘Samen met onze makelaar hebben we de hele keten uitgebreid getest, met positieve uitkomst. Op 4 juli zijn we live gegaan, dus EU-burgers met een Europees erkend inlogmiddel kunnen nu hun aanvraag voor registratie in het diergeneeskunderegister digitaal regelen.’ Een kleine, maar belangrijke stap’, volgens Goossens. ‘Voor onszelf, omdat we hier weer een verbetering doorvoeren in onze dienstverlening. En voor eIDAS, wij zijn één van de eerste dienstverleners bij de overheid die Europese gebruikers digitaal toegang bieden.’

pictogram makelaar eherkenning idensys

'Technisch kunnen we dit'

‘Vanaf 29 september 2018 moeten organisaties met een publieke taak Europees erkende inlogmiddelen accepteren binnen hun digitale dienstverlening. Om dit op korte termijn mogelijk te maken, heeft de Nederlandse overheid gekozen voor afhandeling van eIDAS berichtenverkeer via het bestaande netwerk voor eHerkenning | Idensys. De makelaar zorgt dat organisaties via dit netwerk toegang kunnen verlenen aan Europese gebruikers.’

Mada Miesen - KPN

‘Makelaars zorgen voor een centraal koppelvlak voor de dienstverlener: met één verbinding kunnen verschillende inlogmiddelen worden gefaciliteerd. Een dienstverlener hoeft dus niet per land of per middel een aparte verbinding op te zetten. Het is niet zo dat de makelaar mee kan kijken als een Europese gebruiker inlogt; alle attributen in zo’n transactie zijn versleuteld. Makelaars sturen wel pakketjes heen-en-weer naar de juiste partijen, maar zien niet wat er in die pakketjes aan informatie en gegevens staat.’

Esther Makaay - Connectis

‘Het allerbelangrijkste dat wij als makelaars bieden, is vertrouwen. Het vertrouwen dat het altijd klopt en altijd werkt. Met elke dienstverlener, elke eindgebruiker en elke makelaar; dat mag niet uitmaken. Het internationale aspect van eIDAS gaf deze pilot wel een spannende kant natuurlijk. Maar we kijken terug op een goede pilot. Wat ons betreft kan eIDAS verder uitgerold worden. Technisch kunnen we dit.’

Mark de Ruijter – Digidentity

CEF call CIBG

'We moeten zeker weten dat bijvoorbeeld een Frans digitaal middel net zo betrouwbaar is als ons Nederlandse. Dankzij de eIDAS-verordening kunnen we daar straks van uitgaan.’

Harry Goossens, CIBG

CEF call groep

'Technisch kunnen we dit'

Projectteam: Harry Goosens (CIBG), Mark de Ruijter (Digidentity), Mada Miesen (KPN), Dennis Reumer (RVO), Esther Makaay (Connectis) en René Bladder (J&V)

CEF Call CIBG

'Het CIBG is inmiddels helemaal klaar voor Europese digitale dienstverlening'

Harry Goossens, CIBG

CEF Call CIBG

'Het internationale aspect van eIDAS gaf de pilot een spannende kant'

Projectteam: Harry Goosens (CIBG), Dennis Reumer (RVO), Mark de Ruijter (Digidentity), Esther Makaay (Connectis), Monique Menzo (Logius), Mada Miesen (KPN), Freek van Krevel (BZK) en René Bladder (J&V)

Verhalen uit de praktijk

Benieuwd naar de praktijkverhalen van andere dienstverleners? Kijk hier voor de ervaringen van CJIB (ministerie van Justitie & Veiligheid) of lees hier hoe RVO, gemeente Heemskerk en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier zich voorbereiden op de eIDAS-verordening.