Foto Marco Peters

Studielink maakte samen met enkele andere organisaties deel uit van een testgroep voor de implementatie van eIDAS. De EU-verordening maakt het onder meer voor burgers mogelijk online zaken veilig te regelen. Zo ook voor studenten. eIDAS sluit dus naadloos aan bij de ambities van Studielink uit Utrecht. ‘Met deze oplossing kunnen buitenlandse studenten zich gemakkelijk digitaal aanmelden’.

Tijdens testfase leren van grotere organisaties

Studielink behoorde in 2018 bij de ‘koplopersgroep’ die de eerste tests met het gebruik van een BSN bij eIDAS uitvoerde. Volgens Tine de Mik (enterprise architect) en Jennifer Moesker (ketenmanager) een bijzondere ervaring, om als relatief kleine speler (15 fte) in een dergelijk stadium aangehaakt te zijn. Ze kozen ervoor om, samen met bijvoorbeeld SVB en DUO, het avontuur aan te gaan. Studielink zat middenin een transitie; de herbouw van de aanmeldingswebsite. Instappen in dit nieuwe project was daarom uitdagend. ‘Toen Logius ons benaderde, zagen we kansen. De eIDAS-verordening maakt het voor Europese studenten mogelijk om zich met hun nationale inlogmiddel in te schrijven in Nederland’, verklaart De Mik. ‘Daarnaast bood het ons de mogelijkheid om op te trekken met een aantal andere organisaties, waarvan we konden leren.’

Bouwen aan een professionele infrastructuur

Studielink is een digitaal loket voor hoger onderwijs, waar studenten zich kunnen aanmelden en inschrijven en tijdens hun studie allerlei informatie kunnen raadplegen. Daar hoort natuurlijk een ‘professionele infrastructuur’ bij. Moesker: ‘eIDAS kwam in theorie als geroepen: het biedt buitenlandse studenten een unieke kans om zich digitaal aan te melden. Die aanmeldingen hebben ook nog eens het hoogste betrouwbaarheidsniveau.

‘Meters maken’ als kleine organisatie

‘Het grote voordeel was dat we als kleine organisatie ‘meters konden maken’, zegt De Mik. ‘We konden bijvoorbeeld snel schakelen met de projectleider van Binnenlandse Zaken en gingen direct aan de slag als er wijzigingen plaatsvonden. Dat kwam doordat we zelf een goede projectleider hadden, Timo Bravo Rebolledo, die het testproces vanaf het begin begeleidde.’

Succesvol van testen naar productie-omgevingen

Het testproces verliep in verschillende fases. Allereerst doorliep Studielink de eIDAS-infrastructuur, door een zogeheten end-to-end test uit te voeren. Dat gebeurde met testpersonen in een testomgeving van Studielink. Vervolgens werd de geteste functionaliteit opgenomen in de backlog van Studielink. In maart 2019 rondde Studielink de testfase van eIDAS succesvol af. Iets om trots op te zijn, vindt Moesker. ‘We zijn nu aangesloten op de productie-omgeving van eIDAS. Vervolgens moet onze nieuwe applicatie gekoppeld worden het eIDAS netwerk, waardoor studenten toegang krijgen.’ 

Gebruiksvriendelijker voor buitenlandse studenten

Studielink werkt op dit moment aan een omgeving waar naast DigiD ook de Europese inlogmiddelen van eIDAS gebruikt kunnen worden. Die omgeving moet in 2019 klaar zijn. ‘Buitenlandse studenten kunnen dan met hun eigen eID van Nederlandse diensten gebruik maken’, zegt Moesker. De Mik vult aan: ‘Dankzij eIDAS wordt de eerste kennismaking met Nederland makkelijk gemaakt en worden de administratieve processen gebruiksvriendelijker ingericht. Het scheelt studenten en onderwijsinstellingen heel veel tijd.’

Benieuwd naar de praktijkverhalen van andere dienstverleners? Kijk hier voor de ervaring van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).