Foto Marco Peters

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) behoorde tot de groep voorlopers bij het implementeren van eIDAS. De EU-verordening komt voor de SVB en haar klanten als geroepen. ‘Ook klanten die geen Nederlander zijn, kunnen dankzij eIDAS veilig bij hun gegevens. Daarmee houden we onze dienstverlening op een hoog niveau.’

Een heel nieuw terrein. Zo noemt projectleider Marc Buijs van de Sociale Verzekeringsbank het ‘gebied’ dat hij aantrof, toen hij zich eind vorig jaar aanmeldde bij Logius voor een testfase. De eIDAS-verordening was al een aantal maanden een feit, op 29 september 2018 om precies te zijn. Buijs zag er meteen het voordeel van in om ‘voorop te lopen’. ‘Het is heel simpel: de verplichting om eIDAS te implementeren was er. Bij de SVB vinden wij digitalisering heel belangrijk. Europese burgers die straks geen DigiD met een Nederlands ID hebben, blijven met behulp van eIDAS wel digitaal toegang houden tot hun dossier bij de SVB. Om het voor deze groep klanten makkelijker te maken, wilden wij zo snel mogelijk voldoen aan de gestelde eIDAS-normen.’

Testfase: makelaar

Samen met onder andere DUO en Studielink werd de SVB in de testfase gekoppeld aan een projectleider van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. ‘Aan onze kant was de start van het project het minst complex. We kregen van de projectleider te horen dat we moesten zorgen voor een makelaar die toegang bood tot het eIDAS-platform.’ Vervolgens speelden verschillende partijen een rol in de eIDAS-keten, zoals Buijs het noemt. ‘Denk aan het RvIG en Logius, die de nieuwe functionaliteit gemaakt hebben om een inlogstring om te zetten in een BSN-nummer. Andere partijen zijn RVO, die het Nederlandse knooppunt aan Brussel verbindt, het ministerie van BZK, maar ook IT-bedrijven.’

Wijzigingen

Daarbij was het grote gemeenschappelijke doel om de acceptatie-testomgeving van de keten rond te krijgen. Dat had flink wat voeten in de aarde. Buijs: ‘We hebben veel getest, omdat we nogal wat wijzigingen doorkregen: denk aan updates van tabellen en de methode van encryptie die constant werd aangepast. Er zit natuurlijk een hele IT-infrastructuur achter eIDAS, met allerlei verschillende stukjes functionaliteit. Door onze testopzet is de implementatie van eIDAS echter in een stroomversnelling geraakt.’

Resultaatgericht

Voor zowel de SVB als Logius bleken resultaatgerichtheid en doorzettingsvermogen de toverwoorden. Buijs: ‘We wilden er een succes van maken. Zorgen dat we binnen afzienbare tijd live konden gaan. Dat zorgde voor een goede samenwerking.’ Uiteindelijk kreeg de SVB het in maart 2019 voor elkaar om eIDAS-met-BSN-doorgifte werkend te krijgen. Tegen die tijd waren vijf landen (België, Duitsland, Estland, Kroatië en Spanje) aangesloten op het Europese netwerk. Buijs: ‘Dat betekende dat burgers met een wettig inlogmiddel uit hun eigen land gegevens bij de SVB konden opvragen. Deze groep kan zo gemakkelijk online blijven. En wij houden onze dienstverlening op een hoog niveau.’

Digitaal zaken doen

eIDAS maakt het dus mogelijk dat mensen met een Europees inlogmiddel in kunnen loggen bij de SVB. Op basis van een bestaand BSN kunnen klanten simpel van de diensten van de organisatie gebruik blijven maken. ‘Er is dus voor een brede groep een goede optie bijgekomen.’
Buijs is verheugd dat de SVB tot één van de eerste Nederlandse organisaties behoort die is aangesloten op eIDAS. ‘Ik sta er volledig achter. Ook omdat we nu klaar zijn voor de toekomst: onze klanten kunnen zo veilig digitaal hun gegevens blijven inzien bij de SVB.’

Benieuwd naar de praktijkverhalen van andere dienstverleners? Kijk hier voor de ervaring van Studielink.