Uw organisatie hoeft haar digitale diensten niet te wijzigen voor Europese burgers en bedrijven. Als uw organisatie op wettelijke grond voorwaarden hanteert voor Nederlandse burgers en bedrijven mag uw organisatie deze ook voor Europese burgers en bedrijven hanteren. Dit kan mogelijk betekenen dat uw organisatie Europese burgers en bedrijven niet digitaal verder kunt helpen.

pictogram eidas toegang verlenen

Voorbeeld 1: burgerservicenummer (BSN) 

Een Duitse burger wil een kliko aanvragen bij de gemeente Doetinchem. De Duitse burger moet kunnen inloggen met zijn Duitse inlogmiddel. Voor de gemeente Doetinchem is de aanwezigheid van het burgerservicenummer (BSN) een voorwaarde om deze dienst digitaal te kunnen verlenen. Dit nummer is een voorwaarde om dienstverlening aan Nederlandse burgers aan te kunnen bieden. Deze voorwaarde mag u dan ook aan Europese burgers opleggen. Als de Duitse burger geregistreerd staat in de Basisregistratie Personen (BRP) kan hij de kliko aanvragen. Als de Duitse burger niet geregistreerd staat krijgt hij een melding in beeld te zien. De Duitse burger kan zich vervolgens registreren in de BRP om alsnog een kliko aan te vragen.

pictogam eidas eisenlijt

Voorbeeld 2: fysieke aanwezigheid

Een Duitse burger wil studiefinanciering digitaal aanvragen. De Duitse burger moet kunnen inloggen met zijn Duitse inlogmiddel. Vervolgens beslist DUO, de organisatie die de dienst 'studiefinanciering digitaal aanvragen' aanbiedt, of de dienst geleverd kan worden aan de Duitse burger. Als het is vastgelegd dat de dienst bijvoorbeeld alleen voor studenten is die in Nederland studeren, hoeft de Duitse burger mogelijk geen toegang te krijgen tot de dienst. DUO kan de Duitse burger hierover informeren met een melding in het gebruikersscherm.

Meer informatie

Meer weten over toegang verlenen? Kijk dan in de dossiers ‘Toegang verlenen aan Europese burgers’ en ‘Toegang verlenen aan Europese bedrijven’.