Met eHerkenning kunnen ondernemers inloggen bij meer dan 350 overheidsorganisaties. In 2018 maken ook grote overheidsorganisaties, zoals de Belastingdienst en UWV, verschillende diensten via eHerkenning toegankelijk. Voor elke dienst apart inloggen via een wirwar aan wachtwoorden is verleden tijd! In deze reeks komen dienstverleners aan bod die eHerkenning inzetten.

Op de portalen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is het gebruik van eHerkenning al verplicht. Mariska Schiphorst, afdelingsmanager directie Klant, Advies en Informatie: ‘Wij willen dat onze klanten veilig en eenvoudig kunnen inloggen. Met eHerkenning heeft de klant één digitale sleutel waarmee hij met alle overheidsdiensten zaken kan doen. Veilig, betrouwbaar en volgens Europese privacyrichtlijnen. Het maakt online identificeren makkelijker én zorgt ervoor dat je minder wachtwoorden hoeft te onthouden.’

Betrouwbaarheidsniveaus

eHerkenning kent vijf verschillende betrouwbaarheidsniveaus: 1, 2, 2+, 3 en 4. Mariska: ‘Wij zijn met onze diensten actief in diverse domeinen; agrarisch, innovatie, internationaal en duurzaam. Niet elke dienst hoeft even sterk beveiligd te zijn. Bij het afgeven van een vergunning voor een evenement is een lager niveau nodig dan bijvoorbeeld bij het doorgeven van vertrouwelijke informatie over innovatieve projecten waar bedrijven subsidie voor aanvragen. Als organisatie bepaal je voor welke diensten welk niveau vereist is.’
Ondernemers die zaken doen met RVO beschikken al over een eHerkenningsmiddel op niveau 1, 2 of 2+. ‘We werken nu aan een upgrade van onze diensten naar betrouwbaarheidsniveau 3.’

"Online identificeren is makkelijker en je hoeft minder wachtwoorden te onthouden."

Slim en kostenbesparend

Schiphorst is enthousiast over de vele voordelen voor de klant. ‘De RVO juicht de rijksbrede samenwerking toe. Met eHerkenning vinden we elkaar in slimme oplossingen en werken we kostenbesparend.’

Mariska, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Mohamed, Gemeente Den Haag

Minder tijd en moeite

De gemeente Den Haag begon in 2017 met eHerkenning. Algemeen directeur Publiekszaken Mohamed El Achkar klinkt net zo enthousiast als Schiphorst: ‘We voeren eHerkenning gefaseerd in en zijn begonnen met eHerkenning voor de aangiftes van overlijden. Begrafenisondernemers kunnen dat online doen in plaats van aan de balie. En we merken nu al dat dit deze bedrijven veel tijd en moeite scheelt!’

De gemeente vindt eHerkenning een logische ontwikkeling. ‘We hechten veel waarde aan een goede dienstverlening en maken het inwoners en ondernemers ook online graag zo makkelijk mogelijk’, licht El Achkar toe. ‘Den Haag staat al jaren bovenaan in de lijsten voor digitale voorlopers en dat willen we zo houden. We hebben al ‘MijnDenHaag’ voor inwoners en ontwikkelen nu een nieuwe ‘mijn-omgeving’ voor ondernemers. Daar nemen we eHerkenning meteen in mee.’

Kracht in de massa

Den Haag had een eigen inlogsysteem voor ondernemers, maar dat wordt niet meer gebruikt. El Achkar: ‘De kracht van eHerkenning zit hem juist in de massa. Het is voor veel meer overheidsdiensten te gebruiken dan alleen die van ons. Dat maakt het leven van ondernemers echt eenvoudiger. Dat steeds meer andere overheden instappen is voor ons een belangrijk argument geweest om met eHerkenning te beginnen.’

"eHerkenning maakt het voor ondernemers echt eenvoudiger."

Meteen resultaat

Voor wie aan wil sluiten bij eHerkenning heeft El Achkar nog wel een paar tips: ‘Betrek je ondernemers bij waar je mee bezig bent, dan kun je het inrichten op een manier waar zij mee uit de voeten kunnen. En begin met een dienst waar je meteen resultaat van ziet. Het succes bij de begrafenisondernemers is voor ons echt een stimulans voor de volgende stap.’

eHerkenning is een initiatief van de Rijksoverheid en gebaseerd op strenge eisen op het gebied van veiligheid, betrouwbaarheid en de bescherming van persoonlijke gegevens. Verschillende erkende leveranciers leveren eHerkenning.