Online een kentekenbewijs aanvragen voor een auto op naam van een bedrijf? Bij de RDW kan dat tegenwoordig. En dankzij eHerkenning gaat dat eenvoudig. In juni vorig jaar sprak de RDW samen met zes andere organisaties de intentie uit om eHerkenning te gebruiken. ‘Zakelijke klanten kunnen nu bij ons terecht met hetzelfde inlogmiddel dat ze bij andere organisaties gebruiken.’

Gewoon beginnen, dat is het advies van Herman Mulder aan overheidsorganisaties die een aansluiting op eHerkenning overwegen. Mulder is Omgevingsmanager. Of, in zijn eigen woorden: ‘Ik onderhoud namens de RDW contact met alle externe partijen die worden beïnvloed door veranderingen binnen onze organisatie.’ Veranderingen zoals de introductie van eHerkenning in de dienstverlening.

‘Sinds het begin van 2017 kunnen bedrijven met eHerkenning het zogeheten schorsen van hun voertuig online regelen’, vertelt hij. ‘Als een bedrijf een voertuig tijdelijk niet gebruikt, kunnen gedurende die periode voertuigverplichtingen als de WA-verzekering, motorrijtuigenbelasting en APK worden stopgezet.’ In juni werd het voor bedrijven ook mogelijk voertuigen online op naam te zetten – van de loodgieter met 1 bestelbusje tot de multinational met 400 auto’s.

Online een kentekenbewijs vragen of een voertuig schorsen, gaat eenvoudig met eHerkenning.

Uitbreiding in de toekomst

En daar blijft het volgens Mulder niet bij. ‘Het is de bedoeling dat bedrijven op termijn ook online kunnen opvragen welke voertuigen zij precies op naam hebben staan. Op die manier houden ondernemingen met omvangrijke wagenparken zicht op hoe hun voertuigen in het kentekenregister geregistreerd staan. Daarnaast willen we zakelijke klanten per voertuig inzage bieden in gegevens als de bij onderhoud en APK geregistreerde tellerstanden. Dat soort informatie, beschikbaar via een tellerrapport, is voor klanten ook belangrijk als zij een voertuig verkopen. Deze gegevens bieden kopers zekerheid over de geschiedenis van tellerstanden van de auto in kwestie.’

Herman Mulder
Herman Mulder

Pluspunten en bijvangst

De online dienstverlening van de RDW sluit aan bij het streven van de overheid om de service aan burgers en bedrijven te digitaliseren. ‘Met eHerkenning maken we onze dienstverlening extra makkelijk’, zegt Mulder. ‘Het is gebruiksvriendelijk. Zakelijke klanten kunnen bij ons terecht met hetzelfde inlogmiddel dat ze bij andere organisaties gebruiken. Net zoals burgers dat met DigiD doen.’

Ook voor de RDW zelf heeft de digitalisering voordelen. De dienst verkleint bijvoorbeeld zijn afhankelijkheid van de traditionele balies en loketten. Het belangrijkste pluspunt is volgens Mulder een neveneffect. ‘Nu we onderzoeken hoe we onze diensten online aan klanten kunnen aanbieden, kijken we met een frisse blik naar onze processen’, meent hij. ‘Om klanten zelf aan de knoppen te zetten, moeten we onze processen zo efficiënt mogelijk inrichten. Daar wordt ook onze organisatie beter van.’

Aan de slag gaan

Ondanks de voordelen van eHerkenning blijft de traditionele weg nog mogelijk. ‘Veel klanten vinden het eigenlijk wel prima om, zoals ze gewend zijn, aan de garagehouder te vragen hun voertuig op naam te zetten of om een medewerker met een tientje uit de kas naar het postkantoor te sturen’, legt Mulder uit. ‘Gewoontes doorbreek je niet zomaar.’

De RDW denkt nog na over het verbeteren van de betaalmogelijkheden, zodat die beter aansluiten bij de praktijk van de gebruikers. ‘Bedrijven die zaken online met ons regelen, betalen via iDEAL. Maar de medewerker die verantwoordelijk is voor het wagenpark, is vaak niet degene die namens het bedrijf betalingen verricht.’ Een van de oplossingen die de RDW onderzoekt, is om online diensten ‘op rekening’ te verrichten. Betaling gebeurt dan achteraf.

Volgens Mulder kun je niet al dit soort zaken voorzien. ‘Pas als je echt aan de slag gaat met het digitaliseren van je dienstverlening en de aansluiting op eHerkenning, wordt concreet wat daarbij komt kijken. En welke voordelen ze bieden.’

Zeven grote organisaties kiezen voor eHerkenning

In juni 2017 ondertekenden de RDW en zes andere grote organisaties de Intentieverklaring ‘Gezamenlijke Overstap op eHerkenning’. Mulder: ‘Samen met de Belastingdienst, UWV, de Kamer van Koophandel, de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de gemeente Den Haag en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) spraken we af eHerkenning in te voeren in onze zakelijke dienstverlening. Zo’n gezamenlijke aanpak is belangrijk, omdat we met elkaar bij vragen sneller tot oplossingen komen. En hoe meer organisaties zich aansluiten op eHerkenning, hoe interessanter het voor bedrijven en ondernemers wordt om een inlogmiddel voor eHerkenning aan te schaffen.’