De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) en Logius ontwikkelen en implementeren een nieuwe terugmeldvoorziening. Wat verbetert daarmee? En voor wie? Jurgen Bijnaar, Projectleider aansluittraject bij Logius, en Dan Korving, Projectleider voor de terugmeldvoorziening bij RvIG, leggen uit.

Gemeenten houden persoonsgegevens van burgers bij in de BRP. Wanneer iemand trouwt, een kind krijgt of verhuist, wordt die informatie vastgelegd. Afnemers, zoals de Belastingdienst, Waterschappen, zorgverzekeraars en de RDW, gebruiken die informatie. Soms komen zij erachter dat iets niet klopt. Ze kunnen dan een terugmelding doen met de terugmeldvoorziening (TMV). Deze voorziening bestaat al sinds 2007, maar Logius en RvIG ontwikkelen en presenteren nu een verbetering: TMV 2.0. Wat nieuw is, is dat afnemers straks een meer uitgebreide toelichting, bijlages en contactgegevens kunnen meesturen. Dit zorgt ervoor dat terugmeldingen beter onderbouwd kunnen worden gedaan. Dat verhoogt de kwaliteit van de persoonsgegevens in de basisregistratie.

Terugmelden goed voor iedereen: van brandweer tot belastingen

‘Een kwalitatieve BRP is onder meer nodig om belastingen te kunnen innen’, legt Jurgen Bijnaar uit. ‘Maar het kan ook van levensbelang zijn als de brandweer bijvoorbeeld bij een brand ter plaatse komt en niet zeker weet hoeveel bewoners er in dat pand zouden moeten zijn. Het is dus voor iedereen belangrijk dat de gegevens correct in de BRP staan.’

Meer gegevens beschikbaar

De TMV 2.0 is straks een technisch onafhankelijke en toekomstbestendige terugmeldvoorziening die voldoet aan de wet BRP en de eisen en wensen van gebruikers. ‘In de huidige TMV draait alles om het juist invoeren van gegevensvelden, zoals een correct verblijfsadres’, verklaart Dan Korving. ‘Maar wat nou als een afnemer niet weet wat het verblijfsadres is, maar alleen weet wat het niet is? Denk aan een belastingdeurwaarder die iemand niet aantreft op het adres waarop hij volgens de BRP zou moeten wonen. Met de TMV 2.0 kan hij zijn terugmelding voldoende onderbouwen naar een bijhouder. Dit zijn gemeenten in de rol van publieks- of burgerzaken die de BRP bijhouden. Diegene die kan bepalen of er op basis van de informatie uit de terugmelding een adresonderzoek plaats zal moeten vinden.’

Jurgen Bijnaar en Dan Korving zijn met elkaar in gesprek
Jurgen Bijnaar (links) en Dan Korving (rechts)

Terugmeldvoorziening gebruiken

Op 25 oktober 2018 is de TMV 2.0 in productie genomen. Vanaf dat moment kunnen afnemers van de BRP de nieuwe functionaliteiten voor het eerst in de productieomgeving uitproberen als ze zijn aangesloten op de Digimeldingvoorziening. In het eerste kwartaal van 2019 volgt de livegang, waarbij alle bijhouders in één keer overgaan volgens een zogenaamde ‘big bang’. Tot die tijd kunnen bijhouders van de BRP terugmeldingen met de nieuwe functionaliteit inzien in een speciale interface of webservice.

Persoonlijk langs bij afnemers

Om het aansluittraject goed te laten verlopen werken Logius en RvIG intensief samen. Het team van Bijnaar en Korving is bezig om voor februari 2019 zo veel mogelijk afnemers aan te sluiten op de Digimeldingvoorziening, zodat zij de nieuwe functionaliteiten van de TMV 2.0 kunnen gebruiken. Korving: ‘Om dat voor elkaar te krijgen, gaan we bij ze op bezoek. Van Groningen tot Zuid-Limburg. Deze persoonlijke aanpak wordt erg gewaardeerd. Afnemers zijn tot nu toe heel enthousiast over de nieuwe voorziening, die langverwacht is.’ Met het project heeft het team ‘echt een paar dingen compleet anders gedaan’, zegt Korving. ‘RvIG heeft de TMV 2.0 vanaf de start met gebruikers voor gebruikers gebouwd. Dat er nu een mooie voorziening staat die we aan het implementeren zijn is een verdienste van veel mensen die daar keihard aan hebben gewerkt. Daar ben ik ontzettend trots op!’

Meer weten over TMV 2.0? Lees wat het betekent voor afnemers en wat er op bijhouders afkomt.

Hoe werkt het en hoe sluit je het aan?

De TMV 2.0 werkt op basis van de Digimeldingkoppelvlakstandaard (DMKS) van Logius. Dat is een generieke, landelijke standaard voor het betrouwbaar versturen en ontvangen van berichten. ‘DMKS is een distributiecentrum dat ervoor zorgt dat al die terugmeldingen op dezelfde efficiënte manier op de juiste plek terechtkomen, en dat dit veilig gebeurt’, legt Bijnaar uit. ‘Het is belangrijk dat de identiteit van de terugmelder bekend is en dat iemand alleen kan terugmelden als hij dat daadwerkelijk mag. Bij terugmeldingen op de BRP gaat het om persoonsgegevens. Daarom heeft dit het hoogste beveiligingsniveau.’ Afnemers sluiten aan op DMKS via de Digimeldingvoorziening. ‘Dat kan via de Digimeldingwebservice of het Digimeldingportaal. Met name het laatste is een aantrekkelijke mogelijkheid voor afnemers die bijvoorbeeld weinig terugmeldingen doen.’ Op de website van Logius vindt u meer informatie over de Digimeldingkoppelvlakstandaard (DMKS).