MijnOverheid is de persoonlijke website van burgers voor al hun overheidszaken. Voor iedere Nederlander vanaf 14 jaar staat er een MijnOverheid-account klaar. Via MijnOverheid hebben burgers toegang tot de Berichtenbox, lopende zaken en persoonlijke gegevens.

Kerncijfers MijnOverheid
Berichten afgeleverd in Berichtenbox: 75,4 miljoen (2016: 67,2 miljoen). Accounts MijnOverheid: 6,9 miljoen (2016: 6 miljoen). Aangesloten organisaties: 341 (2016: 305) Beschikbaarheid: 99,76% (Norm: 98%)

2017

In 2017 was een duidelijke stijging te zien in het gebruik van MijnOverheid. Het aantal gebruikers met een geactiveerd account is gestegen naar bijna 7 miljoen en het aantal aangesloten organisaties naar 320. Ook het gebruik van de Berichtebox is, met 75 miljoen afgeleverde berichten, weer toegenomen.

Voor het tweede jaar op rij is MijnOverheid verkozen tot populairste overheidswebsite van het jaar. Een prestatie om trots op te zijn.

Verhuisservice

Eind 2017 is de verhuisservice als nieuwe functionaliteit aan MijnOverheid toegevoegd. Hiermee kan een verhuizing volledig digitaal worden doorgeven, zonder daarvoor naar het gemeentehuis te gaan.  Vanwege de positieve reacties van zowel gemeenten als burgers is de verwachting dat steeds meer gemeenten het mogelijk gaan maken om een verhuizing digitaal door te geven.

2018

In de eerste helft van 2018 wordt de vernieuwing van de Berichtenbox afgerond. De techniek achter de Berichtenbox wordt vervangen. De nieuwe, schaalbare en toekomstvaste oplossing heeft een verhoogde capaciteit en de mogelijkheid tot het versturen van grotere bijlagen.

Om de toegankelijkheid tot de Berichtenbox te vergroten wordt in 2018 de Berichtenbox App gelanceerd. Met de app is het mogelijk om post van de Overheid direct te bekijken op een tablet of smartphone, zonder  daarvoor in te loggen op MijnOverheid. Door de notificatiefunctionaliteit ontvangen gebruikers direct een melding zodra er een nieuw bericht in de Berichtenbox staat.

Mede naar aanleiding van het rapport van de Nationale Ombudsman wordt in 2018 gekeken naar mogelijkheden om MijnOverheid beter toegankelijk te maken voor digitaal minder vaardige gebruikers. Ook wordt het activeringsproces anders ingericht en worden wijzigingen doorgevoerd om de gebruikersbeleving verder te optimaliseren.

Award